maandag 25 maart 2013

Angst

Wij denken misschien dat het tegenovergestelde van vertrouwen geen vertrouwen is. Dat klopt echter niet. Het tegenovergestelde van het vertrouwen dat God het gaat maken is angst.

Angst is een zeer sterk gevoel dat opkomt als wij bedreigd worden, als wij geen uitweg zien, als onze zekerheden onder ons wegbrokkelen. In Psalm 34:5 staat "Wend je vandaag tot Mij en Ik zal jou antwoorden; van alle angsten zal Ik jou bevrijden". En in Psalm 56:5 "Op God, wiens woord ik prijs, op God vertrouw ik, angst ken ik niet, wat kan een sterveling mij aandoen?" Jezus zegt in Johannes 14:1 "Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij".

God weet dat angst deel van dit leven is. Als wij in nood zijn, als we geen uitweg meer zien dan kan de angst als een storm door ons heen gieren. Het tegenovergestelde van die angst is vertrouwen op God en zeggen: "Heer ik kan het niet. Ik ben bang. Mag ik schuilen bij U? Mag ik wegkruipen in Uw armen? Ik hoef niet alles te begrijpen. Laat mij gewoon dicht bij U zijn. Want liefde drijft vrees uit (1 Johannes 4:18).