woensdag 17 april 2013

We hebben het zo goed!


In maart ben ik 65 geworden. Mijn iPhone vertelt mij dat ik tot vandaag 23.781 dagen heb geleefd. En weet u wat? Van al deze dagen was er niet één dag dat ik niets te eten had. Geen enkele keer heb ik onder een brug moeten slapen omdat ik geen thuis had. Ik heb nooit naakt of in lompen moeten rondlopen omdat ik geen kleren had.

En nog wat: ik behoor - met de meesten van u - tot een generatie die nooit de ellende en de wanhoop van een oorlog heeft gekend. Denk daar eens over na! Hoeveel mensen die ooit op deze planeet hebben geleefd kunnen mij en u dat nazeggen? Altijd te eten, altijd een dak boven het hoofd, altijd kleren om te dragen, nooit een oorlog gekend. Hoeveel procent van allen die ooit op deze planeet geleefd hebben kunnen ons dat nazeggen? Ik denk dat het nog geen vijf procent is. En dan klagen wij over crisis! We hebben geen idee waar we het over hebben. Crisis is heel wat anders.


 


Morgen: Elkaar in de put praten